بانک اطلاعاتی مقالات خارجی Scopus و Thomson چیست ؟ |

بانک اطلاعاتی مقالات خارجی Scopus و Thomson چیست ؟

بانک اطلاعاتی مقالات خارجی Scopus و Thomson چیست ؟

بانک اطلاعاتی مقالات خارجی Scopus و Thomson چیست ؟ :

مقدمه:

پایگاه نمایه سازی مقالات چیست ؟ برای اینکه بتوانیم کلمات کلیدی مقالات را جستجو کرده و مقالات حاوی آن کلمات کلیدی را پیدا کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. برخی از موسسات  چنین ساختاری را طراحی کرده که چنین سرویسی را در اختیارمان قرار دهد.

نمونه خیلی شایع و عام سایت گوگل و همچنین سایر موتورهای جستو جوگر است. گوگل که امروزه همه چیز را نمایه میکند اکنون به صورت اختصاصی Google scholar را راه اندازی کرده است که به نمایه سازی متون آکادمیک پرداخته است، به این نوع سرویسها سرویس های نمایه سازی یا  Indexing service می گویند.

برخی دیگر از موسسات قدری ساده تر و تخصصی تر به موضوع پرداخته اند و تنها به دسته بندی کردن مجلات پرداخته اند. برخی از این موسسات بدون توجه به اینکه فقط در کار لیست کردن باشند یا اینکه در کار نمایه کردن متون علمی باشند، ازنظرگستره عملکرد نیز به دو دسته تقسیم می شوند که به دسته اول سرویسهای نمایه کننده محلی یا کشوری گفته می شود مثل ایرانمدکس (IranMedex) در ایران  و برخی دیگربصورت بین المللی عمل می کنند ( مثل گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی اس آی، ایندکس کوپرنیکوس و …). به مجلاتی که در سیستمهای نمایه کننده نوع دوم نمایه شده باشند اصطلاحا مجلات دارای نمایه بین المللی یا Internationally Indexed Journal می گویند.

تفاوت بانک مقالات  Scopus و Thomson

برای اینکه بتوانیم کلمات کلیدی مقالات را جستجو کرده و مقالات حاوی آن کلمات کلیدی را پیدا کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. برخی از موسسات آمده اند وچنین ساختاری را طراحی کرده اند که چنین تسهیلاتی در اختیارمان قرار دهد.

نمونه خیلی شایع و عام سایت گوگل وسایر موتورهای جستوجوگر است.گوگل که امروزه همه چیز را نمایه میکند اکنون به صورت اختصاصی Google scholar را راه اندازی کرده است که به نمایه سازی متون آکادمیک پرداخته است،به این نوع سرویسها سرویس های نمایه سازی یا  Indexing serviceمی گویند.

برخی دیگر از موسسات قدری ساده تر به موضوع پرداخته اند و تنها به دسته بندی کردن مجلات پرداخته اند. برخی از این موسسات بدون توجه به اینکه فقط در کار لیست کردن باشند یا اینکه در کار نمایه کردن متون علمی باشند، ازنظرگستره عملکرد نیز به دو دسته تقسیم می شوند که به دسته اول سرویسهای نمایه کننده محلی یا کشوری گفته می شود مثل ایرانمدکس (IranMedex) در ایران  و برخی دیگربصورت بین المللی عمل می کنند ( مثل گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی اس آی، ایندکس کوپرنیکوس و …). به مجلاتی که در سیستمهای نمایه کننده نوع دوم نمایه شده باشند اصطلاحا مجلات دارای نمایه بین المللی یا Internationally Indexed Journal  می گویند.

پایگاه نمایه سازی اسکوپوس (Scopus)

پایگاه استنادی اسکوپوس دومین نظام استنادی معتبر جهان است. این پایگاه در شهر آمستردام هلند واقع است و به کمپانی بزرگ نشر جهان یعنی الزویر که ۴۰۰ سال سابقه نشر دارد وابسته است.

این پایگاه در حدود ۲۰هزار از بهترین مجله های جهان را نمایه سازی می کند.

دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور طی چند سال اخیر (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳) بیشتر تولیدات علمی را در این پایگاه ثبت کرده اند.

پایگاه نمایه سازی تامسون (Thomson Scientific)

درمیان پایگاه های استنادی پایگاه تامسون رویترز سابق دیرینه ای در تحلیل استنادی و نمایه سازی مجلات  معتبر دارد.

این پایگاه حدود ۱۲ هزار از مجلات معتبر را نمایه سازی  می کند.

ISI که اکنون به بخشی از Thomson Scientific تبدیل شده نمایه های استنادی ISI را به شکل چاپ شده و همچنین روی دیسکهای فشرده ارائه می دهد.

در ایران بعلت عدم شناخت و آگاهی کافی این برداشت به وجود می آید که پایگاه های استنادی فقط مقالات نشریات معتبر را نمایه سازی می کند درحالی که این تصور تصور نادرستی است ،پایگاه های استنادی مقالات نشریات،مقاله (یک فصل کتاب)، مقاله(مجموعه مقالات سمینارها)، کتاب شناسی ، نقد کتاب، سر مقاله ها، چکیده همایش ها، نقد نرم افزاریی، نقد تلویزیونی و رادیویی را به عنوان فرم های مختلف اطلاعاتی بررسی می کند و اطلاعات آن ها را ثبت و نمایه سازی می کند.

پابمدPubMedچیست؟

مهمترین ابزار برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد (دیتابیس) مدلاین است، که حاوی اطلاعات بیبلیوگرافی پژوهشی برای تمام رشته‌ای علوم پزشکی و زیست‌شناسی است. این دیتابیس تا سال ۲۰۰۸ حاوی ۱۷ میلیون عنوان بود که قدیمیترین آنها به سال ۱۸۶۵ باز می‌گردد(Yearly Citation Totals ,from2008).

پابمد مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادهای و سازمان‌های دولتی حوزه سلامت ایالات متحده آمریکا است ( Hooman H. Rashidi, Lukas K. Buehler,2000) این دیتابیس بطور رایگان برای جهانیان قابل دسترس است.

med line چیست؟

مدلاین یکی از بزرگترین و معتبرترین بانک اطلاعاتی مقالات پزشکی جهان است که بصورت آنلاین و رایگان در اختیار همه قرار دارد.

مدلاین بانک اطلاعاتی مقالات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهداشتی، علوم پایه و سایر حیطه های علوم پزشکی است.

در این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از ۴۶۰۰ مجله معتبر پزشکی که در ۷۰ کشور جهان منتشر می شود وارد می گردد. مجموع رکوردهای این بانک اطلاعاتی بالغ بر ۱۴ میلیون مقاله از سال ۱۹۵۰ تا کنون می‏باشد.

بانک اطلاعاتی مدلاین در واقع همان نسخه الکترونیک ایندکس مدیکوس چاپی است  که به صورت نسخه سی دی و یا وب منتشر می شود. رکورد های اطلاعاتی قبل ار سال ۱۹۷۵ فاقد چکیده است اما از سال ۱۹۷۵ تا۱۹۸۴ بیش ار ۴۷ در صد رکورد های اطلاعاتی به این بانک افروده می شود و تقریبآ۷۵ در صد منابع به زبان انگلیسی هستند.اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات بیش از ۴۶۰۰ موجه پرشکی و علوم وابسته به آن که در امریکا و بیش از ۷۰ کشور جهان چاچ و منتشر می شود.

پوشش موضوعی:

متون پیرا پزشکی ، پزشکی حرفه ای , پزشکی بالینی , کالبد شناسی و تشریح , فارماکولرژی , دارو شناسی , دندان پزشکی , پرستاری , روانشناسی , بیماری های رفتاری اختلال های روانی , بهداشت عمومی , دامپزشکی ,تغذیه ,آسیب شناسی , آناتومی , فیزیولوژی , میکروب شناسی , انگل شناسی ,سم شناسی قلب شناسی ،عصب شناسی غدد درون ریز جراحی,بیهوشی,مراقبت های بهداشتی ,علوم زیستی ,جمعیت و تولید مثل ,کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه پزشکی است که بیش از ۱۲ میلیون رکورد را در بر می گیرد.

محققان می توانند گستره ی وسیعی از اطلاعات پزشکی را در این نمایه نامه و چکیده نامه باز یابی کنند. جستجو گر می تواند جستجوی خود را از طریق نام مولف, تاریخ نشر, نوع انتشار, کلید واژه عنوان,کلید واژه در تمام فیلد ها, وابستگی سازمانی. محدود کند و از سایر قابلیتهای جستجو نظیر عملگر های منطقی بولی استفاده کند. این منبع منابع بسیار مهم در حوزه پزشکی است که کلیه مقالات منتشر شده حوزه پزشکی و بهداشت را نمایه سازی می کند. و منبع بسیار مهم در جایابی اطلاعات مربوط به مقالات در این حوزه است.

مجلات پاب مد(PubMed)

پاب‌مِد (PubMed) مهمترین ابزار برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد (دیتابیس) مدلاین است، که حاوی اطلاعات بیبلیوگرافی پژوهشی برای تمام رشته‌ای علوم پزشکی و زیست‌شناسی است. این دیتابیس تا سال ۲۰۰۸ حاوی ۱۷ میلیون عنوان بود که قدیمیترین آنها به سال ۱۸۶۵ باز می‌گردد. پاب مد مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادهای و سازمان‌های دولتی حوزه سلامت ایالات متحده آمریکا است. این دیتابیس بطور رایگان برای جهانیان قابل دسترس است.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog

مجلاتISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)  یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد. پس از تامسون و اسکوپوس، ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en

اکنون پس از بررسی اجمالی ایندکس های معتبر بین المللی، لازم است تا با ارزش و اعتبار این ایندکس ها  در ایران آشنا شویم، که ما در این قسمت ایندکس ها را به سه سطح A,B,C  تقسیم بندی می کنیم.

مجلات داخلی

در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

مجلات علمی- پژوهشی

هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضو ع های علمی، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی – پژوهشی قلمداد می شود.

در واقع هدف اصلی مقاله علمی پژوهشی ایجاد یک استدلال است. یکی از بخش های چنین مقاله ای مرور ادبیات است. در یک مقاله علمی پژوهشی، ادبیات بعنوان اساس و بنیان کار ارائه می شود و بینش جدیدی را که پژوهشگر به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی می کند. مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

مجلات علمی- ترویجی

یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات، اطلاعات منتشر شده در حوزه یک موضوع بخصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی(مرور ادبیات) می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد.

مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند.

مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیتف ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایه جابه‎جایی، تلفیق و ترکیب دانش موجود تهیه می شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مساله‎ای کمک می‎نمایند، از این گونه مقالات می‎توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‎ای، تحلیلی اشاره کرد.

به لحاظ ارزش علمی در بین مقالات، در این مقاله‎های تحلیلی ارزش و اعتبار بالاتری دارنداما هدف یک مقاله علمی ترویجی خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایده های دیگران است، بدون اینکه پژوهشگر چیز جدیدی به آن اضافه کند.

اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستانها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه میدهند.

مجلات علمی- تخصصی

این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای زیربط مثل وزارت علوم،تحقیقات  و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

مثل مجله علمی – تخصصی رشد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعالیت در زمینه مباحث آموزشی می پردازد.

همایش ها و کنفرانس ها

همایشها و کنفرانسهای علمی پژوهشی، از نظر سطح برگزاری در سطوح مختلف منطقه ای، ملی، بین المللی و دانشجویی برگزار می شوند. برای اینکه کنفرانس در هر یک از رده های فوق قرار بگیرد، باید دارای ویژگی های خاصی باشد.

از نظر تعریف عمومی :

می توان گفت که همایش (کنگره)، گردهمایی است رسمی، متشکل از متخصصین و افراد با تجربه که در آن ضمن طرح تازه های علمی، نتایج تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در موضوع علمی مشخص بصورت ارائه مقاله، سخنرانی و پوستر برگزار می گردد و نتایج و دستاوردهای کنفرانس، به صورت عمومی و رسمی منتشر گردد.

کنگره دارای سخنرانان متعدد بوده و بصورت دوره ای از یک تا پنج سال یکبار تکرار می گردد. طول مدت کنگره معمولا سه روز یا بیشتر می باشد. برای برگزاری هر کنگره تشکیل تعدادی کمیته تخصصی ضرورت دارد.

از نظر نامگذاری :

از واژه های متعددی مانند کنفرانس، همایش، گردهمایی، سمیناز، کنگره، سمپوزیوم استفاده می شود که از نظر فنی و اجرایی در حال حاضر در کشور ایران هیچ تفاوتی در این عناوین وجود ندارد و تعریف دقیق و مشخصی برای این واژه ها انجام نپذیرفته است.

از نظر برگزاری :

به صورت مشخص و صریح می توان گفت که هیچ تفاوتی بین انتخاب واژه ها و عبارات فوق وجود ندارد و استفاده از عنوان کنگره، نشان دهنده بزرگتر بودن یا کوچکتر بودن و یا سطح اعتبار نیست. در پایگاه مرجع برگزاری کنفرانسها نیز، از کلیه عبارات فوق برای اشاره به یک جمع علمی استفاده می شود.

مجلات پاب مد یا مدلاین (PubMed/Medline)

موسسه NCBI ایندکس کننده مجلات PubMed و یا Medline به شمار می رود. پایگاه های پابمد و مدلاین یکی از مهمترین پایگاه ها برای اطلاعات پژوهشی و تحقیقات رشته های پزشکی و زیست شناسی به شمار می روند. این پایگاه ها بصورت کاملا رایگان برای تمامی محققین گروه پزشکی و علوم پایه پزشکی در دسترس هستند.
جهت اطمینان از ایندکس مجلات در مجلات پابمد و مدلاین می توانید از طریق سایت زیر اقدام نمایید:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog

همایش ها و کنفرانس های بین المللی

مصادیق عینی بین المللی شدن یک کنفرانس:

۱- محورهای کنفرانس صرفا متمرکز بر معضلات داخلی نباشد.

۲- انجمنها و تشکلهای بین المللی، کنفرانس را همراهی کرده باشند.

۳- درصدی از مقالات از خارج از کشور ارسال شده باشد.

۴- زبان رسمی کنفرانس، انگلیسی باشد.

۵- کتاب مجموعه مقالات انکلیسی باشد.

۶- مستندات تبلیغاتی انگلیسی هم ارز مستندات تبلیغاتی فارسی باشد.

۷- در نشریات معتبر بین المللی آگهی کنفرانس درج گردد.

۸- کارگاههای آموزشی توسط متخصصان غیرداخلی ارائه گردد.

۹- کنفرانس شرکت کننده غیر ایرانی داشته باشد.

۱۰- عنوان کنفرانس در وب سایتها و دایرکتوریهای بین المللی قرار گیرد.

۱۱- کنفرانس، حامیان رسانه ای بین المللی هم داشته باشد.

۱۲- کنفرانس، داوران بین المللی هم داشته باشد.

۱۳- وب سایت کنفرانس هم بخش فارسی و هم انگلیسی داشته باشد.

همایش ها و کنفرانس های ملی

کنفرانسهایی که از نظر علمی و دریافت مقالات یا شرکت کنندگان جنبه کشوری داشته و برگزار کنندگان آن حداقل در سطح منطقه ای فعالیت نموده و یا نتایج آن در سطح ملی قابل ارائه شده باشد ، ملی خواهد بود.

شاخص های ارزیابی مقاله های علمی

ارزیابی مقاله های علمی یکی از دغدغه های جوامع علمی می باشد. موسسه اطلاعات علمی (ISI ;Information Scientific for Institute)،برای ارزیابی مجله های تحت پوشش فهرست نویسی خود، سه شاخص درنظر گرفته است. این شاخص ها شامل شاخص ضریب تاثیر (   Impact Factor  ;IF)،، شاخص فوری (Immediately Index ) و نیمه عمر استناد (Life -Half Cited) می باشند

شاخص تاثیر( Impact Factor)  اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط گارفیلد بنیان‌گذار موسسه ISI مطرح شد. Impact Factor را ضریب یا عامل تاثیر و نیز شاخص اثرگذاری ترجمه کرده‌اند. شاخص اثرگذاری یکی از سه شاخص استاندارد مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و از مهم‌ترین شاخص‌های مطرح در حیطه علم‌سنجی می‌باشد.

Impact Factor به صورت میانگین تعداد ارجاعات به یک‌مورد قابل استناد نظیر مقاله پژوهشی، مقاله مروری، نامه، شماره اختراع، یادداشت و چکیده در یک مجله علمی در طول یک دوره زمانی معین‌ تعریف‌ شده ‌است.

Impact Factorچگونه محاسبه می‌شود؟

Impact Factor فقط درمورد نشریات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط موسسه ISI محاسبه و منتشر می‌شود. به‌این ترتیب فقط مجلات ISI دارای Impact Factor واقعی هستند. که این ایمپکت فاکتور تحت عنوان JCR شناخته می شود. البته موسسه سایماگو وابسته به اسکوپوس نیز ایمپکت فاکتور مجلات را محاسبه می کند که جزو ایمپکت های معتبر بوده و تحت عنوان SJR شناخته می شود.

Impact Factor یک مجله در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع‌کننده (استنادات) به مقالات منتشرشده آن مجله در دو سال قبل از آن، برکل مقالات منتشر شده در آن مجله در همان دوره زمانی دوساله به دست می‌آید. به طور مثال برای تعیین Impact Factor مجله A در سال۲۰۰۴ به‌ترتیب زیر عمل می‌شود:

شاخص تاثیر=مجموع تعداد استنادات (ارجاعات) به مقالات نشرشده مجله A در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳

به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می‌گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، Impact Factorبیان‌گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله).

در حال حاضر مجله Annual Review of Immunology با IF معادل ۵۳، معتبرترین مجله علمی دنیا محسوب می شود و مجله ای همانند Natureبا IF معادل ۳۰، در رتبه ششم قرار دارد. با این حال اکثر ژورنال ها ایمپکت بین ۰٫۱ تا ۰٫۹ دارند و تنها معدود ژورنال هایی در هر رشته می توان سراغ داشت که ایمپکت فاکتور های بالاتری داشته باشد.

Impact Factorمجلات را از کجا می توان بدست آورد؟

همان‌طور که از فرمول فوق مشخص است، ضریب تاثیر یک نشریه، معمولا با یک فاصله زمانی دوساله منتشر می‌شود.

مزایا و معایبImpact Factor

Impact Factor یا عامل تأثیر هرچند که می‌تواند معیاری برای سنجش کیفیت نشریات باشد اما به دلیل محدودیت‌های که دارد نباید آن را به تنهایی شاخصی برای ارزشیابی و سنجش کیفیت مجلات دانست. به‌هرحال امروزه Impact Factor یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال پرکاربردترین شاخص‌های ارزیابی مجلات از سوی مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) در نظر گرفته شده است.

شاخص فوری(Immediately index):

تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور این شاخص در حقیقت شیب رشد منحنی ارجاعات را بیان می کند.

شاخص نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد (Life -Half Cited):

تعداد سال هایی که از سال ارزیابی باید به عقب برگشت تا شاهد پنجاه درصد کل ارجاعات به مجله در سال مورد ارزیابی باشیم. به عبارت دیگر، این شاخص مدت زمانی را که نیمی از کل استنادات به آن مجله صورت پذیرفته باشد را نشان می دهد و در حقیقت، سرعت کاهش میزان ارجاعات به مجله را بیان می کند. بدیهی است که وقتی مقاله های یک مجله ارزش خود را برای ارجاعات زود از دست بدهند (مقاله های سطحی باشند و خیلی زود بی ارزش شوند)، تنها به مقاله های جدید مجله ارجاع داده می شود.

این موضوع باعث می شود که نیمه عمر ارجاعات به مجله کاهش یابد. بنابر این هر چه نیمه عمر ارجاعات به مجله بیشترباشد، نشان می دهد که ارزش مقاله های مجله در طول زمان بیشتر حفظ شده است و هنوز مورد ارجاع قرار می گیرند. در مجموع، هر چه نیمه عمر ارجاعات به یک مجله بزرگتر باشد، ارزش مجله بالاتر می رود.

در پایان هر سال، مجله های تحت پوشش فهرست نویسی ISI که در فهرست وبگاه علم  (WOS = Web OF Science ) قرار گرفته اند، ارزیابی می شوند. معیارهای ارزیابی و سنجش همان شاخص های ارزیابی ISI می باشند. نتایج این ارزیابی نیز در گزارشات ارجاع مجله (JCR = Reports Citation Journal)، در هر سال جهت اطلاع عموم اعلام می شود .

شاخص JIF :

در موسسه اطلاعات علمی (ISI)، هر مجله دارای یک کد شناسایی (identification) با علامت ID به عنوان شماره مجله است. ترتیب این شماره ها در ردیف بندی کل مجله های تحت پوشش موسسه بر اساس حروف الفبا می باشد. بنابر این،  ID مجله هایی که نام آنها باA شروع می شوند، از یک آغاز شده و به اعداد بزرگتر در مورد مجله هایی که نام آنها با حروف Z آغاز می شوند، ختم شده است. همچنین مجله های تحت پوشش ISI در موضوع های مختلف طبقه بندی شده و هر طبقه به یک گرایش خاص علمی (Discipline) تعلق دارد.

ISIدر پایان هر سال، فاکتور تاثیر (IF) را برای ارزیابی تمامی مجله های تحت پوشش خود محاسبه کرده و گزارش می کند. این موسسه همچنین در پایان هر سال به صورت یک جدول، میانگین فاکتور تاثیر هر مجله (JIF) را نیز ارائه می دهد JIF، میانگین فاکتورهای تاثیر مجله در طول سالیان فعالیت مجله در ISI است.

برای محاسبه JIF هر مجله، فاکتورهای تاثیر در همه سال ها با هم جمع و سپس بر تعداد سال های موجودی فاکتور تاثیر مجله تقسیم می شود. علاوه بر این، میانگین انحرافات مطلق فاکتورهای تاثیر سالانه از مقدار JIF نیز تعیین می شود تا افت و خیزهای مجله در جهت بهبود آن مشخص شود. مجلات نمایه شده در جهان باید JIF و مقدار فاکتور تاثیر در وب سایت خود داشته باشد.

شاخص JRK :

در پایان هر سال، مجله های مربوط به یک موضوع خاص بر طبق میانگین فاکتور تاثیر مجله (JIF) ردیف بندی می شوند. به این طریق مجله با بیشترین JIF در صدر جدول و با شماره یک مشخص می شود و مجله با کمترین JIF در انتهای جدول شماره گذاری شده قرار می گیرد.

چنانچه شماره ردیف یک مجله در یک موضوع خاص (یک گرایش علمی خاص)، در چنین جدولی که به ترتیب JIF مرتب شده است، با نماد n نشان داده می شود و نماد N هم گویای تعداد مجله ها در آن موضوع خاص باشد، درجه بندی مجله (Rank Journal) علامت اختصاری “JRK” در آن گرایش علمی خاص به صورت زیر تعریف و محاسبه می شود:بدیهی است که JRK بین صفر و یک تغییر می کند.

وقتی JRK برای مجله ای در موضوعی خاص، یک می باشد. بدان معنی است که آن گرایش خاص علمی هیچ مجله ای وجود ندارد که درجه ی آن بر مبنای JIF، بالاتر از مجله مورد نظر باشد. وقتی JRK برای یک مجله موضوعی ۶۵ %می باشد، بدان معنی است که در آن گرایش خاص، ۳۵ درصد مجله ها بر مبنای JIF، بالاتر از مجله موردنظر هستند.

 

انجام رساله دکتری و انجام رساله دکترا با موسسه تز پی اچ دی

انجام پایان نامه دکتری و انجام پایان نامه دکترا با موسسه پایان نامه دکتری

با همکاری ایزی تز سامانه برتر مشاوره رساله دکتری

تلفن تماس : 09184885900 و 09354536070

 

Leave A Comment

Related Posts